Lafaz Niat Puasa & Doa Buka Puasa

 

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Esok 1 Ogos 2011 bersamaan dengan 1 Ramadhan 1432H, kita sebagai umat Islam akan menjalani ibadah puasa dibulan yang penuh dengan keberkatan dan semoga segala amalan kita pada bulan ini dan seterusnya akan sentiasa di berkati oleh Allah S.W.T. Tinggalkan segala kemungkaran dan kemaksiatan, penuhi amalan kita dengan ibadah, zikir, doa kepada Allah, dan InsyaAllah mulakan setiap gerak geri kita dengan perkataan “Bismillahirahim”.

Alhamdulillah, sebagai rujukan sama-sama lah kita lafaz niat puasa kerana hukum ibadah puasa adalah wajib sepertimana setiap amalan kita yang lain. Waktu sesuai bagi niat puasa seseorang itu adalah sebelum terbitnya fajar Subuh dihari yang dia berpuasa. Apabila seseorang itu benar-benar terlupa niat puasa, maka puasa tetap sah dan boleh diteruskan sehingga waktu Maghrib. Kalau ingat, dituntut untuk meniatkan puasanya itu.

Lafaz Niat Seharian Puasa

lafaz niat puasa, niat puasa hari-hari

“Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Alalh Ta’ala”

Lafaz Niat Sebulan Puasa

lafaz niat sebulan puasa, niat puasa sebulan

“Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala”

Doa Buka Puasa

doa berbuka, doa buka puasa

Yang bermaksud, Ya Allah keranaMu aku berpuasa, dengan Mu aku beriman, kepadaMu aku berserah dan dengan rezekiMu aku berbuka (puasa), dengan rahmat MU, Ya Allah Tuhan Maha Pengasih “

Muaturun Lafaz Niat Puasa

Alhamdulillah, syukur kita masih berpeluang untuk puasa untuk tahun ini.Salam Ramadan Al-Mubarak

Artikel Berkaitan:

 

Artikel Blogger Malaysia


Comments

  1. Ishak says

    Beryukurlah kita-2 yang menjalankan Ibadah Puasa…., hanya orang-2 yang beriman yang diperintahkan untuk melaksanakannya…..Amien….

  2. says

    Hang confirm ke ini sunnah nabi? pastikan sumber sahih baru letak di blog yee!

    Umar berkata : Nabi Rasulullah saw didalam berbuka puasa berkata :

    ??? ????? ?????? ?????? ???? ????? ?? ??? ????

    Translitrasi : – Zahabaz Zama’u wabtallatil ‘uruuqu wathabatal Ajru Insyaallah.

    Makna :-”Telah pergi kehausan, urat-urat telah dibasahi dan ganjaran ada pasti, dengan kehendak Allah” -[Hadith diriwayatkan oleh Abu Daud #2357, Al-Daaraquthni #25, Ibn Hajar didalam al-Talhis al-Habiir (2/202) : Al-Daaraquthni mengatakan bahawa hadith ini Isnadnya Sahih”

  3. hamba ALLAH says

    SALAM 1MSIA DAN SALAM PERAK AMAN JAYA,,,KAWAN2,BOLEH TAK BAGITAHU MACAMANA LAFAZ DOA BBUKA PUASA BRAMAI2./SKLUARGA?HARAP2 ADA YG SUDI BERI TUNJUK AJAR,,,SEKIAN

  4. says

    Mencarilah sebanyak mungkin pahala di bulan ramadhan ini, kerna bulan ramadhan akan datang belum tentu dapat kita temui andai umur kita tak panjang, oleh itu amalkan segala kebaikan dan tinggal segala larangan. Semoga segala dosa2 kita terdahulu diampun oleh Allah Taala. AMIN…..

  5. says

    Siapa yg tak ingat niat tu…hati2 ya..boleh batal puasa nanti.. eheh.. errr.. ye ke pak ustaz SyahrilHafiz?? hehehe… :)

    Salam Ramadhan al Mubarak buat tuan punya blog. dan sekalian blogger yg mengenali diri ini. Yang tak kenal tu pun buat2 je lah kenal.. semuga kita sama2 beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat..amin ya robb…

  6. says

    kena bookmark ni haha. takot lupa…

    salam ramadhan bro. jangan perangai insaf tu hanya muncul di bulan ramadhan je. bawak ke bulan2 seterusnya sekali ye hehe

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *