Tips pemilihan nama domain berkesan

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Pernah korang terfikir yang domain memainkan peranan penting dalam sesebuah blog. Mencapai tahap peningkatan pembaca yang tinggi dengan pemilihan domain berkesan mampu menjenamakan blog, disamping itu mampu memberikan identiti untuk seorang penulis blog. Sebelum itu baca ini antara link berkaitan

Pemilihan domain haruslah dilakukan dengan berfikir dua atau tiga kali atau lebih berhati-hati kerana domain yang mudah diingati amatlah penting meningkatkan keupayaan sesebuah blog lebih brand name.  Penjenamaan blog diikuti dengan domain yang dipilih bersesuai amatlah perlu dititik beratkan. Jadi apakata korang ikut tips yang diberikan untuk menjenamakan domain blog dengan lebih berkesan selepas ini :

1. Sepatutnya domain blog pendek

Pemilihan domain blog yang pendek adalah lebih comel berbanding domain yang panjang. Contoh kalau domain pendek lebih senang diingati kerana pasti diantara kita sentiasa melakukan kesilapan ketika menaip atau menyebut. Tanya diri korang sendiri sama ada muhamadsyahrilhafiz.com atau syahrilhafiz.com yang senang diingati. Jadi terpulang kepada korang kalau nak ikut  seperti mana domain fz.my (Faiz Edzahar) atau cikepal06.blogspot.com(Cik Epal) See! memang comel kan nama tu.haha

2. Mudah diingati

Simple! Nama domain haruslah dipilih supaya senang diingati, jadi tatkala pelawat lebih mudah menggoogle nama domain korang dengan lebih mudah. It’s a bit traffic right? Contoh macam amanz.my dan denaihati.com, fuh domain baik punya!

3. Ia tidak sepatutnya hampir sama dengan domain blog lain

Ini harus dititik beratkan, elak daripada membeli domain yang hampir sama dengan domain sedia ada dipasaran. Penggunaan domain yang hampir sama blog berlainan sedikit sebanyak akan menggangu pelawat. Nak masuk blog korang, tetiba ada diblog lain.

4. Senang disebut nama domain

Cuba korang sebut domain ini tengok, icecream.com dengan eyescream.com. Sebutannya hampir sama bukan. Itu bagi yang memilih domain untuk komersial la kan? So be alert with this!

5. Sepatutnya domain berkait rapat dengan blog atau niche

syahrilhafiz.com lebih kepada personal + info. Jadi terpulang pada saya untuk menulis apa-apa pun. Kalau bunyinya seperti citcat.com, mesti korang terfikir domain ni lebih kepada chat bukan, dan bukan itu saja ianya menyeluruh kepada niche tersebut dimana web translation dan sebagainya.

6. Sepatutnya sedap didengar untuk target pembaca blog anda

7. Jangan terlalu banyak kreatif

Jangan terlalu over memilih nama domain sampai-sampai korang berkemungkinan akan kehilangan pelawat. Biarlah ia senang untuk difahami.

8. Jangan guna tanda penghubung(hyphen) diantara nama domain

Walaupun hypen di antara nama domain membantu dalam SEO yang lebih baik. Orang biasanya akan melupakan hypen itu. Selain itu sangat sukar untuk memberitahu orang lain tentang tanda penghubung tersebut.

9. Beli .com terlebih dahulu

Pemilihan domain .com sekarang dah boleh dapat harga murah. Kerana domain .com penerimaanya lebih besar dari .org dan .net.

10. Mudah untuk diucapkan

Ini akan memberikan masalah kepada domain yang susah untuk disebut seperti nildesparandom.com. Jadi pilih domain yang biasa orang ramai dok sebut 😀

11. Jangan salin(copy)

Untuk menjenamakan nama domain blog korang. Ingat jangan copy domain yang sewaktu dengannya. Cuba fikirkan domain yang lebih berkesan untuk brand blog anda.

12. Berfikir lebih luas

Korang perlu merancang secara global atau lebih luas. Korang mungkin mempunyai pengunjung dari seluruh dunia dan berbagai bahasa. Jadi pemilihan domain dengan teliti serta mengambil kira semua keadaan amat penting.

13. Rancang pemilihan nama domain berdasarkan nama blog.

Elak daripada blog nama lain, domain nama lain. Sememangnya untuk lebih mudah bagi kedua-duanya sama.

14. Jangan guna nombor pada nama domain

Seperti Wazy84.com kira ok lagi sebab senang nak ingat.haha. Jangan sampai menggunakan temp4tbu4td0d0l.com sudah la ya? 😀

15. Guna kata kunci(keywords)

Jika korang bercadang untuk nama domain blog yang lebih baik mengandungi 1 atau 2 kata kunci, itu sudah baik untuk SEO. 🙂

16. Tanya pendapat kawan

Diorang ni main peranan juga dimana kita boleh menganggap suatu hari nanti dia akan menjadi pembaca setia. Jadi disebabkan oleh itu cuba minta pandangan mengenai pemilihan domain sedia ada.

17. Beli nama domain yang dah luput(expired domain names)

Jika bagi korang menganggap ianya OK. Ini adalah pilihan yang lebih bijak kerana mungkin ada keuntungan disebalik semua tu. Contohnya backlink pada domain tersebut, Page Rank(PR), Alexa, pengunjung dan sebagainya.

18. Jangan post idea domain kepada orang ramai

Elakkan bertanyakan kepada orang ramai mengenai review domain blog kerana berkemungkinan idea tersebut akan dicuri atau sebaliknya. Berfikir sebelum kena 🙂

Panduan Beli Domain Murah. Klik Sini !

Jadi diantara 18 tips pemilihan domain berkesan hasil kredit daripada A New Tab. Kebanyakkan tips yang saya kongsikan lebih mudah untuk kita menerimanya. Mungkin ada diantara kita boleh kasi tips pemilihan domain lagi selepas ni. Kongsi diruangan komen. Sekian terima kasih..

This post was last modified on December 7, 2014 9:39 pm

Syahril Hafiz :Pengasas blog SyahrilHafiz.com. Suka bertani & web enthusiast yang bercucuk tanam di laman maya. Jika anda ingin upah blogger untuk produk laku keras anda hubungi saya di halaman Pengiklanan. Biodata penuh tentang Penulis

Lihat Komen (100)

1 2 3 6